The Innocent Man

Även om jag inte läst så mycket som jag brukar göra har jag läst några böcker under sommaren. Den som berörde mest var "En oskyldig man" av John Grisham. Jag brukar inte gilla hans böcker, men den här var jag tvungen att sträckläsa. Den handlar om en man Ron Williamson och hans kompis Dennis Fritz som blir oskyldigt anklagade och dömda för ett mord som de inte begått. Genom allvarligt maktmissbruk, inkompetens och oförmåga att erkänna misstag blev de dömda, Ron dömdes till döden och Dennis till livstids fängelse.

Boken fick mig att fundera, dels över USAs rättssystem (som jag redan innan var av uppfattningen att det är genomruttet), dels över dödsstraffet (där jag vet precis var jag står).

Jag kan rekommendera boken och en titt in på hemsidan för The Innocence Project. Jag vågar nästan lova att det inte bara blir en titt, det är lätt att fastna där....................

Sant och skrämmande!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0