Just nu

läser jag "De dödas bok" av Patricia Cornwall och "Dödlig dos" av Donna Leon. "De dödas bok" tycker jag följer Cornwalls tidigare inslagna linje. Kay Scarpetta som endast överträffas av sin systerdotter Lucy blir själv utsatt av psykopat med överjordiska talanger. Brutala mord, en Pete Mariano som uppför sig som en skitstövel men allt löser sig i slutändan för Kay och Lucy har koll på läget.

I början tyckte jag att Cornwalls böcker var bra, men jag tycker att de har tappat mer och mer. Tror inte att jag kommer att bemöda mig med att läsa någon ny bok (om det nu kommer någon) av Cornwall.

När det gäller Donna Leon så känns det lite lika. I början var böckerna bra, men jag får allt svårare och svårare att engagera mig, Det känns faktiskt tveksamt om jag kommer att kunna läsa ut boken. Brunetti käkar sig runt Venedig, Paola blir bara tokigare och tokigare och handlingen mer och mer urvattnad.

Får nog bege mig till bokhandeln och botanisera lite, se om jag hittar något nytt spännande.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0