Dressingroom

Har jag ett dressingroom eller inte? Ja, det beror nog på hur man ser på saken.

Jag har en ynka, pynka liten klädkammare. Väggarna har jag målat i lilarosa, lampan har jag bytt ut mot en liten "kristallkrona" vars prismor klirrar så härligt när jag kommer åt den. I min lilla kammare har jag en lite högre träbyrå för strumpor, sjalar, tröjar och lite annat som inte ska hänga. Ovanpå byrån har jag smyckeskrin (några stycken), klädborstar och klädrullar. På väggen brevid byrån hänger min fön, en nackspegel som går att veckla ut och olika tygbroscher och hårprydnader. Under dessa står strykbrädan.

Ovanför byrån har jag en långsmal hylla där jag har handväskor och hattar. Bredvid byrån har jag en stolpe med krokar på där det hänger handväskor, väskor och ryggsäckar. Brevid stolpen står en laddningsbar dammsugar (Electrolux, grön). Den är praktisk att dammsuga golvet i klädkammaren med, det blir trots allt en del damm. Det var första väggen.

Nästa vägg har två klädstänger, på den översta hänger en tyggarderob med fler fack. Här har jag mina kasmirtröjor och andra snygga ylletröjor som inte heller ska hänga på galgar. Resten av den övre stången rymmer ytterjackor. Nedre stången rymmer byxor och blyusar av fritidskaraktär. På golvet under stängerna står två ställningar för skor, de rymmer nio par var således arton par skor. Det var den andra väggen.

Den tredje väggen har två stycken lite kortare stänger. Här hänger bland annat stövlar. Under dessa stänger har jag träningsskor och grövre skor, brevid skorna står min symaskin. Änden på dessa stänger har tre krokar där det hänger handväskor och några pälskragar/halsdukar. På stolpen hänger en helfigursspegel som kan vinklas. Den och den lilla spegeln kan riktas så att jag ser mig själv både bak och fram när jag provar kläder eller fönar håret. Bredvid den stolpen står en liten plastbyrå från Granit, där jag förvarar lite äldre koftor och tröjor och mina träningskläder. På väggen ovanför hänger två hyllor där det står handväskor och några hattar. I fästena på hyllorna (under hyllorna) hänger några sjalar samt hårprydnader (diadem).

Slutligen sista väggen, som till största delen utgörs av dörren. Ovanför dörren har jag hängt en lång hylla där jag har skokartonger. På själva dörren har jag en hängare med 5 krokar där jag kan hänga sådant som roterar för stunden.

All inredning, förutom byråerna och skoställen kommer från IKEA. Deras Stolmen-system är fantastiskt, byggbart så att enbart fantasin och utrymmet begränsar. Mitt nästa projekt blir att köpa en liten matta att lägga på golvet. Jag har funderat att lägga in en heltäckningsmatta, men orkar inte riva hela garderobssystemet en gång till. När jag målade väggarna så rev jag ut alltihopa för att sedan montera om det igen. Puh!

För att nå så har jag en stång med krok i ena änden, också den från IKEA och en liten pall (inte från IKEA). Stövlarna hänger i klämmer, likadana som skoaffärerna har. Dessa har jag köpt från en grossist för butiksinredning.

Resten av mina kläder och skor har jag i en stor garderob i ett av rummen. Första sektionen består av stänger i två våningar. På översta stången har jag dräktjackor, kavajer och blusar. Undre stången rymmer kjolar. På ena väggen hänger en utdragbar stång för skärp etc. Under kjolarna är en hylla som skärmar av mot skorna som sitter uppträdda på hållare. Totalt ryms här 16 par skor.

Nästa sektion har bara en stång, där jag har klänningar och långbyxor. Under detta finns två hängkorgar, den första har jag toppar och nattlinnen im den andra har jag underkläder i. Jag har mycket underkläder, dock nästan inga basunderkläder. Underkläder ska vara vackra och läckra! Mina ligger sorterade i färg, trosor och bh i set. Oftast brukar jag köpa två par trosor till ett set, det blir mer användbart så. Under underkläderna finns ett skoställ likadant som det i första sektionen. Garderoben rymmer totalt 32 par skor.

Även här har jag en stång med krok i änden för att nå det som hänger högst upp. Dessa garderober och inredning kommer också från IKEA och har läckra skjutdörrar i grönt glas.

Naturligtvis önskar jag att jag hade ett riktigt stort och välorganiserat dressingroom. Ett där man kan sitta, har smyckena och sjalar i lådor med glaslock. Med en liten soffa att sitta i och flera speglar. Men jag är rätt nöjd som det är, även om jag känner att det börjar fylla på med handväskor och skor. Dyraste handväskan? Ganska jämt mellan en Bottega Veneta och en Sonia Rykiel. Dyraste skorna? Pumps från Salvatore Ferragamo.

Så ser det ut hos mig!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0