Varför ofrivillig tystnad

jo, hur enkelt som helst. I höstas fick jag diagnosen bipolär 1, eller för att använda vanlig hederlig svenska manodepressiv. När det är uppåt är det ordentligt uppåt, när det är neråt så är avgrunden inte djup nog. Jag har sedan i höstas ställt in mig på medicin, det kan ta upp till ett år innan man får full efftekt av litium och jag har nog inte riktigt lyckats träffa riktigt rätt. Ibland glömmer jag att ta medicinen och eftersom man kan bli förgiftad om man tar för mycket så kan jag inte kompensera fall att jag glömt. Dessutom är det ju så att när man mår bra så minskar behovet (viljan och motivationen ) till att ta medicin, jag mår ju så bra! Tyvärr så håller ju inte det resonemanget, sjukdomen bryter igenom och tar över ens liv. Jag blir social, trevlig och pratsam, under första dagarna, sedan brukar jag börja reta mig på att folk är i vägen, att allt går för långsamt och i värsta fall blir jag även irriterad av kvinnoröster (inte alla, men en del). Då är jag väldigt snar att upplysa folk om att de är idioter och korkskallar. Jag är villig att ta varje strid och tycker själv att jag klarar den med bravur. Att jag sedan fullständigt tillintetgjort "motståndaren" och förstört mitt eget rykte, det finns inte alls på världskartan just då. Det som hände för några veckor sedan var just en sådan tur, jag hade en tid inbokad på affektiva mottagningen på Huddinge. Väl där så beslutade läkaren att utfärda ett vårdintyg, vilket är giltigt i 24 timmar och ska prövas inom denna tid. Efter 24 timmar så beslutade en annan läkare att jag skulle vara kvar. Det slutade med att jag blev kvar i 8 dygn, något som jag fortfarande har svårt att förstå. Jag hatar att vara inlåst, utan möjlighet att gå ut eller att göra vad jag vill. Det enda som finns att göra är att äta på bestämda tider och att sova. Visserligen är det bra att sova, men det blir bara en transport i väntan på att bli utskriven. Tv är det enda stimuli som finns och så böcker, men när jag är uppvarvad kan jag inte koncentrera mig på att läsa. Jag fick inte använda dator, för då kan man få frispel och shoppa loss på nätet t ex. Det är också medicinerna som gör att jag går upp så mycket i vikt. Litiumet gör att jag dricker kopiösa mängder med vatten, Tur är väl det att jag dricker vatten, tänk om det var sötade läskedrycker...............

Nåja, jag har bestämt att jag inte ska in på Huddinge någon fler gång, det här var andra gången jag blivit inlåst med vårdintyg som grund. Jag har också bestämt att jag ska gå ned i vikt, cirka 15 kilo ska bort. Så jag har lite att göra framöver.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0